Christian Jánský je typologický designér a kreativec, který propůjčil minulý rok své písmo Zlin Design Weeku. Má nespočet zkušeností s realizací komplexních webových projektů. Zastřešuje veškerá stádia vzniku webu: od návrhu informační architektury, uživatelského výzkumu, UX a grafického designu po návrh uživatelského rozhraní, rapidní prototypování a precizní technickou implementaci. Od roku 2018 provozuje autorskou písmolijnu KOMETA Typefaces, skrze kterou produkuje písma na míru pro značky z celého světa. My jsme ho vyzpovídali a zjistili, jak se k této práci dostal, jaké získal úspěchy nebo na čem pracuje.
Kdy a jak jste se dostal na cestu návrháře?
K typografii a návrhu písma jsem inklinoval už během studií na UTB, ale kreslil ho “do šuplíku”. To se změnilo až s diplomkou, u které jsem se rozhodl snahu zhmotnit do prvního vydaného písma. Po úspěšné obhajobě jsem se vrátil k webdesignu a písmo dva roky spalo. Projekt jsem ze zvědavosti znovu otevřel až v létě 2018, s čerstvýma očima a nabitými zkušenostmi písmo přepracoval a na podzim jej oficiálně pustil ven. S trochou štěstí se to rozjelo naplno a já začal pod svou osobní značkou kreslit a vydávat další písma.
Jak se studium digitálního designu na UTB vrylo do Vašeho života?
Studium ve Zlíně mě propojilo se spoustou stejně smýšlejících lidí, kteří se stali nejlepšími kamarády. Líbí se mi, jak různorodé naše zájmy byli — zatímco mě bavil webdesign a typografie, další spolužáky zaujala ilustrace či motion design. To nadšení pro věc a určitý podnikatelský duch, který byl Tomášovi Baťovi tak vlastní, nás ovšem spojovalo a myslím, že UTB na tom mělo velký vliv.
Jaké jsou Vaše celoživotní pracovní úspěchy?
Za největší úspěch určitě považuji to, že se poslední 2 roky živím něcím, co bylo donedávna jen večerním hobby. Rád ale vzpomínám i na své působení v zahraničí, když jsem se v Göteborgu a Berlíně podílel na projektech ve studiích, které mě dodnes inspirují.
Kometa je název Vašeho studia, můžete nám říct, jak vzniklo a co Vás vedlo k tomuto názvu?
Jsou to tři slabiky, které se celkem jednoduše dají vyslovit po celém světě, čímž mi ten název přišel praktický. Zároveň s sebou nese určitý náboj a je historicky spjatý s hokejovým klubem Brna — města, ve kterém působím a mám velmi rád. Koneckonců, design je také taková týmová hra.
Mohl byste nám přiblížit font Stabil, které jste nám, jako Zlin Design Weeku propůjčil?
Písmo Stabil Grotesk vlastně vzniklo už při mé již zmíněné diplomové práci — jakožto seriózní dvojče písma Labil Grotesk, které stylisticky čerpá z ikonických švýcarských grotesků, tedy bezpatkových písem dvacátého století. “Stabilní” skelet a tradiční vzhled písma ovšem nabourává prvek gravitace. Některé znaky tedy bilancují na pokraji přepadnutí a celkový dojem ze sazby je podobný jako u domina.
Co pro vás znamená spolupráce se zadavateli a jak probíhá?
Klíčová je důvěra, kterou ke mě klient projeví už jen tím, že mě pro projekt osloví. Důležitá je také jasná komunikace, díky které zjistím, co přesně si zadavatel představuje a proč si proto vybral právě mě.
Co říkáte na letošní téma Zlin Design Weeku – Spolupráce?
Spolupráce pro mě znamená dialog, který několika stranám umožní něco společně vytvořit a využít při tom všechny jejich silné stránky. Myslím, že pro budoucí podnikatele v kreativních odvětvích je tohle slovo hodně důležité a bude se pořád opakovat, takže je super připravit se na to s předstihem.
Jaké jsou Vaše plány do budoucna v oblasti designu?
Studio Kometa Typefaces zatím funguje druhým rokem, během kterých se stihlo stát mnoho věcí a jsem za to nesmírně vděčný — nicméně s přibývajícím zájmem a objemem projektů začínám “sedět na příliš mnoho židlích najednou”, proto chci studio rozšířit o síť spolupracovníků… čímž se dostáváme zpět k tématu letošního ZDW.